Saturday, August 21, 2010

wacana t.s.u.n.a.m.i politik katanya....

Malaikat-malaikat kecil sedang menganyam jaring mimpi

buat sang puteri kecil bertemankan mimpi indah buatnya

bukan sekadar momok kosong cakap sekadar sandaran cuma

melepaskan batuk ditangga resah menyelimutti liang roma

AH..Persetan dengan gula-gula kata janji manis sang menteri

bila melebur janji segadai maruah di dada luhur hancur

aku terpingga belenggu irama syahdu jelata melarat jiwanya

bukan aku tapi yang lain menagih sejuta janji sang menteri

menefesto terpesong bagai hanjing menyalak bukit menyakitkan telinga...


terhinakah jelata dalam jelaga suara-suara sakti itu

salahkah laku lidah menuntut apa yang di katakan itu

sogok menyogok kalau suka di tarik bak cucuk idungnya

sokong aku pangkah aku pasti ku berikan segala janjiku

kata keramat yang teramat-amat bagai dibuat skripnya semalam

sedih kulihat kudengar kusaksikan bilamana polos menjengah jelata

mana sang Y.B.saat singkat tenat sang jelata meminta keperluannya

rintih hiba bagai hujan rintik-rintik angin jelata jarangnya cantek

bila berubah anginnya dikatakan t.s.u.n.a.m.i politik katanyaaa

mereka yang berpangkat nan di angkat segala kerabat dan darjat

bukan dari jerit sokong sang jelata nan sering melata pangkah

kata nista sering ku dengar kelemahan di politikkan kedai kopi

acaranya agenda situ sini umpatan keji bagai dia nan suci

ah kau aku sama hangguk dan gelengkan kepala bicara cuma di pinggiran

debat kata selera jiwa meruah marah pada yang tiada depan mata

amukkan pekikkan bagaikan penderhaka yang chilaka di kota melaka

sadarkan kamu pijak tanah tumpah darahnya sendiri selama ini

dulu kini katanya kita sealiran bermuzakarah dalam gelangang ini

mentelaah ilmu sejajar warisan ayahnda dan bonda tidak saksama

T.tuhan

S.suruh

U.umat

N.nabi

A.agar

M.mereka

I.insaf

adakah pemahaman kita berbeza atau di beza-bezakan
sadarkan aku andai bicara ku terpesong biar ayat ku dipancung
agar dosa ku tidak selambak pada rakyat jelata yang jelaga idupnya...
luahan ini bukan bermakna aku suka itu dan ini...
cuma aku adalah aku,menjaga hak aku suara aku dan siapa aku...

02:45am 22092010

akula aku laaa...

No comments:

Post a Comment